Laster opp video fil...
NFF innhold
Laster...
    Når du logger inn i Treningsøkta, kan du bruke øvelsene i treningsarbeidet.
    Da vises øvelsene du velger ut både for spillerne og for trenerkollegaer.

    Treningsøkta gir mulighet til å styre og planlegge treningsopplegget, håndtere kampene, bygge statistikk, sikre individuell spillerutvikling og effektivisere kommunikasjonen.

    Bibliotek

    Hjem
    Denne treningsøkta tilhører nivå 2 i utviklingsplan:
    NFF Skoleringsplan keeper 13-16 år
    Tittel på nivået "Jeg vil mer" - Krav, treningsmengde øker og alvoret blir større
    Nivå / Aldersgruppe 15-16 år
    Laget av Norges Fotballforbund NFF
    Økt nummer 4 av 8
    Total varighet Spillere: 25 min
    Målvakter: 80 min
    Tittel på denne treningsøkta
    Sleip Matte - litt uforutsigbare og utfordrende øvelser (økter) for keeper
    Generell kommentar til denne treningsøkta
    Keeperne settes i kamplike situasjoner/øvelser uten å benytte utespillere.
    Store krav til innhenting av informasjon under press og samtidig takle at situasjonsbilde som forandrer seg raskt.
    De må ”håndtere” og forholde til flere moment/faktorer og samtidig gjøre raske gode beslutninger. Øvelser bygges opp der de ikke vet hvor de skal bevege seg, eller hvor skuddet kommer. Øvelsene kan innholde flere skuddstasjoner, flere eller andre typer baller. Keeperne blir i større grad stresses til å gjøre/utføre handle uten å vite hva som skjer og hva som kommer.
    OPPVARMING Varighet: spillere - 0 min, målvakter - 30 min
    Keeperferdighet
    Sleipe matte
    Pasning eller skudd
    (Bare for målvakter)

    Varighet: 10 min

    Kommentar
    Pasninger en touch mellom keeper/ keeper eller keeper/trener. Skuddet kan komme på pasning 2 eller 5. Keeper må hele tiden jobb og justere utgangsposisjonen sin.

    Organisering
    Keeper og trener i målet med en ball.
    De slår pasninger til hverandre (helst med en touch).
    Plutselig skyter trener i stedet for å slå pasning.
    Keeper må hele tiden være forberedt at det kan komme skudd.
    5-6 skudd (med pasninger i mellom) før keeperbytte.

    Læringsmomenter
    Konsentrasjon, tyngdepunkt, utgangsstilling, balanse og grep.

    Variasjoner
    Større avstand gir keeper bedre tid, samtidig blir utfordringene til både pasning og skudd større.
    Høye skudd, lave skudd og skudd til siden.

    Keeperferdighet
    Sleipe matte
    Kast med grep, ”plutselig kommer ball to”.
    (Bare for målvakter)

    Varighet: 10 min

    Kommentar
    Grep og reaksjon. Keeper/keeper eller keeper/trener kaster ballen til hverandre i en over/underbevgelse. Plutselig blir ballen kastet til siden kaster

    Organisering
    Trener med 2 baller med 6 – 7m avstand til keeper i målet.
    Trener og keeper kaster den ene ballen seg i mellom i et godt tempo.
    Etter å ha kastet 2 – 6 ganger skyter trener raskt ball 2 (som ligger på bakken) mot målet og keeper.
    6 – 10 repetisjoner før bytte av keeper.

    Læringsmomenter
    Grep i god balanse ved alle kast..
    Kjapp justering av kroppsstilling fra å returnere kast til å komme i utgangsstilling og være ”skuddklar”
    Observasjonstrening, se når trener skyter ball to og reagere kjapt.

    Variasjoner
    Ved å øke avstanden mellom keeper og trener blir kravene til å reagere kjapt mindre.
    Øvelsen kan gjennomføres som en ren ”blokk” øvelse der keeper vet hvor ballen kommer, eller skyte mer ”randomisert”. (keeper vet ikke hvor skuddet kommer).

    Keeperferdighet
    Sleipe matte
    Reaksjon. Hvilke ball? Oddetall eller partall.
    (Bare for målvakter)

    Varighet: 10 min

    Kommentar
    Trener ruller to baller til sidene på keeper. Samtidig roper trener et tall. Er det oddetall må keeper ta ballen til en bestemt side. Er tallet som blir ropt partall må keeper gå etter ballen til motsatt side.

    Organisering
    1-20 keeper i fotballmål eller kjeglemål.
    Keepertrener kan jobbe alene med en keeper, eller keeperne kan ”serve” (hjelpe) hverandre. Avstanden mellom keeper og trener er 5 – 6m.
    Trener på kne og holder to baller på bakken med hendene. Han roper et tall og ruller (kaster) begge ballene samtidig til side for keeper mot målet. Keeper vet at når trener roper et partall skal han konsentrere seg om å stoppe ballen til høyre. Roper han et oddetall skal han stoppe ballen til venstre.
    8 – 10 rep. Før keeperbytte.

    Læringsmomenter
    God balanse og riktig spenning. Keeperne må høre informasjonen (partall eller oddetall) bearbeide tallet og ta en rask beslutning om hvilken ball som skal stoppes.
    Grep og fallteknikk i stressede situasjoner.

    Variasjoner
    Høye baller til sidene
    Lengre avstand mellom keeper og trener gjør at keeper har bedre tid.
    Tidspunktet trener roper tallet gjør enten øvelsen lettere eller vanskeligere. Sen beskjed betyr kortere tid å reagere på.

    HOVEDDEL Varighet: spillere - 0 min, målvakter - 25 min
    Keeperferdighet
    Sleipe matte
    Hvor kommer skuddet fra? Hvem skyter?
    (Bare for målvakter)

    Varighet: 10 min

    Kommentar
    Flere skuddstasjoner. Alle finter at de skal skyte. Øvelsen kan også brukes med volleyskudd eller halv-volley der skyterne står nærmere.

    Organisering
    Keeper i målet og to keepere (spillere) med ball rundt 16 m streken.
    Keeperne som skal skyte, blir enige om hvem som skal skyte.
    Begge løper samtidig mot ballen. Den ene finter skudd og den andre skyter.
    Keeper i mål må se og følge begge ballene, justere posisjonen sin og stoppe skuddet.

    Læringsmomenter
    Forflytning, posisjon, balanse og grep.

    Variasjoner
    Type skudd kan varieres, det samme kan avstand. Mindre avstand gir keeper kortere reaksjonstid.
    Blir øvelsen vanskelig, kan man gi keepere litt mer tid ved at skytterne ikke løper helt samtidig til ball (som på videoen).
    Prøv med 3 skyttere.

    Keeperferdighet
    Sleipe matte
    Pasninger fra 2 stasjoner - skudd når som helst
    (Bare for målvakter)

    Varighet: 15 min

    Kommentar
    Svært krevende og intensiv øvelse for keeper. Pasninger kommer fra sidene tett hele tiden. Samtidig kan det komme skudd fra trener når som helst. Keeper må slippe seg løs og gå på alt.

    Organisering
    Keeper i målet. 2 pasningsstasjoner på begge sider for keeper. Posisjon/avstand omtrent der kortlinjen møter den lenge 5m linjen.
    Trener på skuddstasjon rundt 11m merke.
    De to keeperne på pasningsstasjonene ”forer” keeper med pasninger langs bakken. Helst skal både pasningslegger og keeper bruke bare 1 touch, men det kan være at alder og nivå gjør at keeper trenger lengre tid.
    Viktig at keepere ikke beveger seg for mye til siden (ved å møte pasning før den blir returnert). Keeper skal holde seg midt i målet så mye som mulig.
    Samtidig som keeper må håndtere pasninger fra to vinkler /stasjoner) kan trener på straffemerket skyte når som helst. Keeper må alltid ha kontroll på trener (skytter).
    Etter 2-3 min skal keeper være helt utslitt.

    Læringsmomenter
    Pasning og skudd. Alt kan skje! På etterskudd og lære å håndtere det. Keeper har ikke tid å være i optimal posisjon eller balanse.
    Persepsjon! Keeper må orientere seg og følge med til både høyre og venstre og rett foran målet.

    Variasjoner
    Avstand og vinkel på pasningsstasjonene. Større avstand mellom keeper og pasningsstasjoner setter større krav til nøyaktighet som er viktig for å få flyt i øvelsen.
    Ved å plassere pasningsstasjonen nærmere dødlinjen gjør vi det enda mer vanskelig for keeper å se og være orientert.
    Ulike skudd og avstand kan også selvsagt varieres.

    AVSLUTNING Varighet: spillere - 25 min, målvakter - 25 min
    Smålagsspill
    Spill fire mot fire
    4 mot 4 med vegger
    (For utespillere og målvakter)

    Varighet: 25 min

    Kommentar
    Spill med vegger som krever litt ekstra i forhold til oppmerksomhet og lese spillsituasjoner

    Organisering
    - Spill 4 mot 4 med 4 vegger som er på lag med det angripende laget.

    Læringsmomenter
    - Bevegelse for å skape rom for meg selv og/eller andre.
    - Kan vi sette opp gode innleggssituasjoner?
    - Kan vi få til opp-tilbake-gjennom kombinasjoner?
    - True rom på siste 3-del.

    Variasjoner
    - Flytt på veggene.
    - Legg inn en joker.
    - Varier banestørrelse.

    FORRIGE NESTE TILBAKE SKRIV UT
    INFO
    Drilløvelsene viser HVORDAN FERDIGHETEN KAN ØVES INN.

    Logg inn for å finne et stort antall øvelser. Legg dem inn i dine treningsøkter.
    Spilløvelsene viser HVORDAN FERDIGHETEN KAN BENYTTES I EN KAMPSITUASJON.

    Logg inn for å finne et stort antall øvelser. Legg dem inn i dine treningsøkter.
    "Tren selv" viser øvelser som SPILLEREN KAN TRENE PÅ EGEN HÅND ELLER MED VENNER.

    Logg inn for å finne et stort antall øvelser. Legg dem inn i dine treningsøkter.
    SECRETS viser en liste over relevante INSTRUKSJONSPUNKTER for denne ferdigheten.

    Logg inn for å finne et stort antall øvelser. Legg dem inn i dine treningsøkter.
    Logg inn på Treningsøkta for å se flere øvelser for denne ferdigheten. Der kan du også bruke øvelsene/innholdet i planlegging og gjennomføring av treningene.
    Oppgrader til Full Tilgang
    Oppgrader til Full Tilgang
    Spillerlisens er nødvendig.

    Dette vil gi spilleren og deg, samt andre trenere på laget, Full Tilgang til hele Spillerutviklingsdelen av programmet for spilleren.

    I Spillerutviklingsdelen er fokus på hver spiller - ikke bare på laget.